MENU
ANDIW UBEZPIECZENIA
ANDIW UBEZPIECZENIA
ANDIW

Ubezpieczenia a dotacje i pomoc publiczna

  1. Ubezpieczenie dotacji – czy istnieje ?
  2. OC zarządu a odpowiedzialność pomoc publiczną
  3. Polisa karnoskarbowa jako zabezpieczenie przed konsekwencjami szkód związanych z pozyskiwaniem dofinansowania
  4. Uchybienia związane z pozyskiwaniem i rozliczaniem pomocy publicznej jako przestępstwa i wykroczenia
  5. Świadczenia z ubezpieczenia D&O w razie oskarżeń o przestępstwa dotyczące grantów, dotacji, subwencji, pomocy z UE
  6. Obrona przed odpowiedzialnością karną z polisy skarbowej
  7. Polisa odpowiedzialności cywilnej władz spółki, ubezpieczanie skarbowe w kontekście oskarżeń o nieprawidłowości związane z pomocą publiczną
  8. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej zawodowej firmy konsultingowej i innych specjalistów z zakresu pomocy publicznej
  9. Gwarancja ubezpieczeniowa zwrotu dotacji
  10. Kontakt do brokera ubezpieczeniowego

Czy można się ubezpieczyć od utraty dotacji ?

Nie istnieje żadne ubezpieczanie od zwrotu dotacji, jednakże niekiedy podobne pod względem ekonomiczne następstwa może zapewnić skorzystanie z polisy D&O albo tzw. ubezpieczenia ryzyk skarbowych czy OC zawodowego. Podmiot, który został pozbawiony dotacji, subwencji ma prawo zwrócić się o naprawienie szkody z tego tytułu do osoby winnej straty. W zależność od okoliczności może być to np. członek zarządu, główny księgowy inny pracownik działu księgowości, zewnętrzna firma konsultingowa prowadząca proces pozyskiwania pomocy publicznej. Jeśli konieczność zwrotu dofinansowania wynika z uchybień osób z wnętrza organizacji w grę wchodzi pokrycie z ubezpieczenia D&O czy polisy skarbowej. Natomiast w przypadku utraty prawa do pomocy wskutek działania lub zaniechania zewnętrznego usługodawcy istnieją szanse na uzyskanie odszkodowania z jego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej zawodowej. 

Directors and Officers (D&O) Insurance jako ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej osób zajmujących się dofinansowaniami

W D&O znanym, również jako OC zarządu jak w każdym ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej wypłata od ubezpieczyciela uwarunkowana jest istnieniem odpowiedzialności osoby ubezpieczonej wedle powszechnie obowiązujących przepisów prawa. W największym uproszczeniu znaczy to tyle, że odszkodowane należy się, o ile dany pozwany jest winny utraty grantu, dotacji, subwencji. Przy czym niekiedy przepisy wprowadzają domniemanie winny członka zarządu czy likwidatora (vide art. 293. 483 KSH in fine). Oprócz tego rozpatrując pokrycie z ubezpieczenia odpowiedzialności kierownictwa należy przeanalizować czy osoba, wobec której wyciągane są konsekwencje prawne pełni funkcję zarządcą lub nadzorczą, ponieważ ta okoliczność determinuje przynależność do grona ubezpieczonych. Zatem z pewnością w pokryciu polisowym znajdzie się prezes zarządu, prokurent, dyrektor oddziału, główny księgowy , ale raczej nie szeregowy pracownik zajmujący się wypełnianiem wniosków o dotacje.

Ubezpieczenie dotacji w ramach polisy skarbowej

Używana powszechnie nazwa ubezpieczenie karno-skarbowe, może być o tyle myląca, że tego rodzaju polisy przeważnie zawierają komponent typowego ubezpieczenia OC. Wszystkie dostępne na polski rynku wzorce ubezpieczenia ryzyk skarbowych zapewniają pokrycie finansowych następstw uchybień związanych z pomocą publiczną, ale każdy w nieco innym zakresie. Wprawdzie pokrycie odszkodowania z tytułu utraty prawa do funduszy unijnych, grantów, dotacji czy dopłat z ubezpieczenia skarbowego nie należy do ewenementów, ale wiele szkód tego rodzaju nie zostanie naprawionych bez względu na to które towarzystwo wystawi polisę ochrony skarbowej. Odpowiedzialność cywilna za pomoc publiczną, nie stanowi o istocie omawianego produktu. Zakres ubezpieczenia karnoskarbowego obejmuje konsekwencje uchybień przy czynnościach księgowych i czynnościach obsługi płac, które to czynności są różnorodnie definiowane w poszczególnych OWU.

Według wzorca jednego z wiodących oferentów czynność obsługi płac stanowi między innymi obliczanie miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych oraz składanie wniosków o wypłatę tego dofinansowania oraz innych niezbędnych dokumentów w tym zakresie, a także składanie wniosków o zwrot kosztów (w oparciu o przepisy ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych). Za dodatkową składkę możliwe jest włączenie do pokrycia finansowych następstw nieprawidłowości przy przygotowywaniu, składaniu wniosków o pomocy publiczną przysługującej w związku z epidemią COVID-19 oraz monitorowaniu wykorzystania i rozliczania tego wsparcia. Przy czym klauzula ograniczona jest do taksatywnie wymienionych form pomocy. Oprócz tego, nie można wykluczyć wypłaty odszkodowania za utratę pomocy publicznej w innych przypadkach, ale konieczne jest wykazanie, że szkoda stanowi skutek (choćby pośredni) uchybienia przy czynności księgowej lub czynności obsługi płac w rozumieniu OWU. Czynnością księgową jest choćby prowadzenie ksiąg rachunkowych, podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych. Zatem jeśli spółka utraci subwencję, dotację ze względu na powielenie we wniosku o dofinansowanie nieprawdziwych danych z ksiąg podatkowych, to zaspokojenie roszczeń odszkodowawczych z polisy skarbowej jest jak najbardziej realne.

Na rynku można też spotkać oferty ubezpieczeń skarbowych wprost wymieniające wśród czynności księgowych przygotowywanie wniosków o udzielenie pomocy publicznej; składanie wniosków o udzielenie pomocy publicznej; monitorowanie wykorzystania lub rozliczanie pomocy publicznej. Jednakże takie postanowienie nie wystarcza, aby stwierdzić, że uszczerbek majątkowy wynikający z utraty : dofinansowania, grantu, dotacji zostanie w pełni zrekompensowany z polisy.

Bardzo istotne mogą okazać się obostrzenia wynikające z innych fragmentów OWU. Warto mieć świadomość, że w niektórych wzorcach umownych ubezpieczenia skarbowego moduł odpowiedzialności nie obejmuje zarządzania i nadzoru nad czynnościami księgowymi oraz obsługi płac. Co więcej, wedle interpretacji jednego z wiodących ubezpieczycieli kierownik jednostki (zgodnie z art.3 ustęp 1 pkt.6 ab ustawy o rachunkowości w spółce z.o.o Prezes zarządu wraz innymi członkami zarządu) pozostaje poza ochroną w części OC ubezpieczenia karnoskarbowego, nawet w zakresie działań i zaniechań o charakterze czysto wykonawczym, technicznym. Zatem w ramach pokrycia mieścić się będzie roszczenie wymierzone w osobę zajmują się bezpośrednio sprawozdaniami, rozliczeniami, wydatkowaniem pomocy publicznej, ale nie jej zwierzchnik czy osoby kierująca całą organizacją.

 

Wiele uwarunkowań sprawia, że naprawienia szkód doznanych przez fundacje, spółki, spółdzielnie (czy ewentualnie udziałowców) przeważnie dochodzi się od członków zarządu. Próby pociągania do odpowiedzialności odszkodowawczej osób pełniących funkcje wykonawcze podejmowane są znacznie rzadziej i w dalszej kolejności.

Co więcej, niektóre towarzystwa specjalizujące się w polisach ochrony skarbowej limitują świadczenie wypłacane za szkody wyrządzone przez dowolnego z ubezpieczonych, według zasad odpowiedzialności dotyczących pracowników określonych w Kodeksie Pracy. Zatem może się zdarzyć, że ubezpieczyciel nie pokryje znacznej części odszkodowania należnego od osób zatrudnionych na podstawie kontraktu lub umowy cywilnoprawnej, a nawet od członków zarządu, rady nadzorczej czy likwidatorów zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. W orzecznictwie przyjmuje się, że odpowiedzialność z KSH czy prawa spółdzielczego nie podlega ograniczeniom z Kodeksu Pracy (Wyrok SN z 17.12.2003 IV CK 305/02, Wyrok SA w Warszawie z 30.08.2011 VI ACa 1273/10). Chodzi tutaj głównie o ograniczenie odpowiedzialności do kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody (art.119 Kodeksu Pracy) i brak pokrycia uszczerbków majątkowych polegających na utracie potencjalnych korzyści (lucrum cessans) (a contrario art.115 KP) oraz wykluczenie odpowiedzialności solidarnej między pracownikami (art.118 KP).

Odpowiedzialność karna za uchybienia przy dotacjach a ubezpieczenie władz spółki

Warto wiedzieć, że nieprawidłowość, która doprowadziła do utraty dofinansowania może wypełniać znamiona przestępstwa albo wykroczenia. Managerom fundacji, stowarzyszeń czy innych beneficjentów pomocy publicznej stawiany bywa zarzut składania fałszywych zeznań na podstawie art. 233 KK. Kanwą do tego mogą być niezgodne z prawdą informacje we wniosku o dotację, subwencję, dopłatę itp., albowiem nierzadko oświadczenia oraz dane zawarte we wniosku o dofinansowanie projektu są składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Stanowi o tym między innymi artykuł 37 ust. 4 ustawy z dnia 11 lipca 2014 o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020.

Przestępstwem gospodarczym jest także przedłożenie podrobionego, przerobionego, poświadczającego nieprawdę albo nierzetelnego dokumentu albo nierzetelnego, pisemnego oświadczenia, co do okoliczności mających znaczeniu dla uzyskania wsparcia finansowego w tym dotacji czy subwencji (art.297 KK). Kara grozi za sam fakt oszustwa bez względy czy oraz ile środków pomocowych uzyskano.

Z kolei Kodeks Karny Skarbowy penalizuje nienależne pobranie lub niezgodne z przeznaczeniem wykorzystanie dotacji lub subwencji. Z faktu wzmiankowania tego czynu zabronionego w KKS nie należy wywodzić, że regulacja nie znajduje zastosowania do sprzeniewierzenia lub bezpodstawnego pobrania środków unijnych czy samorządowych1 . Zresztą na ogół przy ujawnieniu nieprawidłowości związanych z pomocą publiczną wykrywane są inne uchybiania, nieraz wypełniające znamiona przestępstwa.

Oprócz odpowiedzialności karnej czy karnoskarbowej za uchybienia dotyczące dotacji, subwencji, dopłat Unii Europejskiej grożą także konsekwencje z ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Wbrew pozorom sankcje w ramach tego reżimu mogą być wymierzone osobom fizycznym spoza jednostek sektora finansów publicznych np. Prezesowi Zarządu spółki akcyjnej (art.4 ustęp 4 ustawy o odpowiedzialności na naruszenie dyscypliny finansów publicznych). Ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych przewiduje między innymi kary pieniężne za wydatkowanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem czy nierozliczenie w terminie otrzymanej dotacji (art. 9 ww. ustawy).

Czy ubezpieczenie D&O obejmuje przestępstwa związane z grantami, dotacjami ?

Zakres polisy Directors and Officers nazywanej potocznie ubezpieczeniem OC członków zarządu wykracza daleko poza odpowiedzialność cywilną osób zasiadających w zarządzie. Pokrycie rozciąga się na koszty obrony w postępowaniach karnych i administracyjnych wynikających z pełnienia funkcji managerskiej czy nadzorczej w danej organizacji. Dotyczy to także przestępstw i wykroczeń, odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych związanych z pomocą publiczną. Oprócz wynagrodzenia adwokata, radcy prawnego, biegłych, kosztów stawiennictwa z ubezpieczenia kierownictwa finansowane są także określone wydatki mające podtrzymać lub przywrócić dobrostan ubezpieczonych. Towarzystwa pokrywają między innymi koszty:

  • pomocy psychologicznej
  • konsultanta do spraw public relations
  • pozyskania poręczenia majątkowego (potocznie kaucji)
  • bieżącego utrzymania (w tym opłaty za media, raty kredytu, czynsz najmu), w przypadku, gdy osoba ubezpieczona została pozbawiono dostępu do aktywów.

Jeśli po wyczerpaniu możliwości odwoławczych i kasacyjnych we wszystkich instancjach osoba ubezpieczona zostanie prawomocnie skazana, w grę wchodzi finansowanie z ubezpieczenia D&O odszkodowania, zadośćuczynienia czy rzadziej nawiązki zasądzonej w wyroku. 

Natomiast żadna polisa dla kadry zarządzającej nie obejmuje refundacji grzywien nakładanych za (powszechne) przestępstwa lub wykroczenia, bez względu na to czy dotyczą dopłat, subwencji itp. Jednakże część ubezpieczycieli gotowa jest pokrywać kary pieniężne nakładane na podstawie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Przy czym zróżnicowanie przeważnie nie wynika z odmienności w treści OWU, ale różnorodnego postrzegania natury kar pieniężnych stosowanych za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Niektóre towarzystwa wyspecjalizowane w polisach dla członków zarządu uważają, że wspominana sankcja ma charakter administracyjny, więc nie ma przeszkód prawnych do refundacji. Inne stanowisko opiera się na założeniu, że kary określone w ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych pozostają nieubezpieczalne ze względu na podobieństwa do odpowiedzialności za przestępstwa i wykroczenia.

 

ubezpieczenie pomocy unijnej a oc członków zarządu

Polisa karnoskarbowa a oskarżenia o przestępstwa związane z pomocą publiczną

Z ubezpieczenia skarbowego finansowane są koszty obrony nie tylko w sprawach dotyczących przestępstw i wykroczeń skarbowych, lecz także w innych postępowaniach karnych. Przy czym, odnośnie tych ostatnich należy mieć świadomość wyjątków, których katalog pozostaje zróżnicowany w poszczególnych OWU. Popularny jest na rynku wzorzec umowny uzależniający pokrycie kosztów obrony w razie oskarżeń o przestępstwo powszechne (nie-skarbowe) dotyczące pomocy publicznej od wzbogacenia polisy o klauzulę spraw karnych gospodarczych. Bardziej dociekliwi zorientują się także, że pokrycie z ubezpieczenia skarbowego zawężane bywa do przestępstw stypizowanych w Kodeks Karnym lub czynów zabronionych ściganych z urzędu. W kontekście ubezpieczenia pomocy publicznej ma to istotne znaczenie. Istnieje szereg przepisów pozakodeksowych mogących stanowić podstawę odpowiedzialności za przestępstwo lub wykroczenie związane z subwencjami, dotacjami. dofinansowaniami z Unii Europejskiej, dopłatami. Jako przykład służyć może art. 77 ustawy o rachunkowości penalizujący między innymi podawanie w księgach rachunkowych nierzetelnych danych. Podobnie można wskazać przestępstwa ujawniane w kontekście pomocy publicznej, ścigane na wniosek lub z oskarżenia prywatnego (przeciwieństwo ściganych z urzędu). Egzemplifikację stanowi niwelowanie dokumentacji działalności gospodarczej, zwane także nierzetelnym prowadzeniem dokumentacji (art.303 Kodeks Karnego). W kontekście konsekwencji prawnych nieprawidłowości przy pomocy publicznej, za mankament ubezpieczenia skarbowego uznać trzeba brak pokrycia kosztów pomocy prawnej w postępowaniach prowadzanych na podstawie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Z ubezpieczenia karnoskarbowego refundowane są także koszty mające łagodzić dyskomfort związany z toczącym się postępowaniem, ale w znacznie węższym zakresie niż ma to zwykle miejsce w ramach polisy D&O. Na przykład świadczenia z tej kategorii u jednego z najpoważniejszych graczy na rynku ubezpieczenia ryzyk skarbowych kończą się na wydatkach z zakresu public relations nie większych niż 10 000 PLN w okresie ubezpieczenia.

Natomiast unikalną cechę polis ochrony skarbowej stanowi refundacja grzywien nakładanych na podstawie Kodeksu Karnego Skarbowego. Przy czym pokreślić z emfazą należy, że zakład ubezpieczeń nie płaci za osobę ubezpieczoną wspominanej grzywny, a ex post zwraca kwotę uiszczoną z tego tytułu.

Czy lepiej ubezpieczyć odpowiedzialność związaną z pomocą publiczną ? Co lepsze D&O czy polisa skarbowa ?

Zakresy obu produktów częściowo się pokrywają, ale każdy z nich posiada unikalne atuty. Przeważnie rekomendujemy zawarcie zarówno tzw. ubezpieczenia OC członków zarządu jak i polisy karnoskarbowej, ze względu na uzupełnianie się zakresów. Określenie, która umowa lepiej się sprawdzi zależy w znacznej mierze od subiektywnych preferencji.

Ubezpieczenie odpowiedzialności za dotację to nie jedyne zagadnienie, które należy brać pod uwagę analizując potrzebę ubezpieczenia władz spółki (D&O) czy polisy karnoskarbowej. Dowiedz się więcej z artykułów :

Ubezpieczenie karnoskarbowe polisa dla Prezesa czy księgowego ?

– Ile kosztuje OC członków zarządu

lub skorzystaj z porady brokera, zyskaj dostęp do oferty wszystkich zakładów ubezpieczeń

Kancelaria brokerska ANDIW BROKERS Ubezpieczenia Sukcesja Emerytury

696 487 675

broker@andiw.pl

Ubezpieczenie OC zawodowe a pozyskiwanie dotacji

Zdarza się także, że utrata dopłat czy innego wsparcia budżetowego jest efektem błędów, przeoczeń zewnętrznego usługodawcy. Wtedy poszkodowanemu przysługuje roszczenie o naprawienie szkody do sprawcy. Często problem stwarza jednak wypłacalność odpowiedzialnego podmiotu. W Polsce do ewenementów nie należą sytuacje, gdy pomoc publiczną liczoną w dziesiątkach milionów złotych pozyskuje i rozlicza specjalista nie posiadający istotniejszych zasobów finansowych. Wiele firm konsultingowych działa jak spółki z.o.o ze znikomym kapitałem.

Szanse na zaspokojenie roszczeń beneficjenta pomocy zwiększa ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, o ile zostanie prawidłowo dobrane. Weryfikacja ochrony ubezpieczeniowej nie może sprowadzać się tylko do sprawdzenia czy firma konsultingowa, adwokat, biuro rachunkowe posiada ubezpieczenie OC. Szczegółowej analizy wymaga wiele parametrów polisy firmy odpowiedzialnej za dotacje unijne lub inną pomoc. Z reguły najlepiej powierzyć ten zakres brokerowi ubezpieczeniowemu. Optymalizacja zakresu ubezpieczenia odpowiedzialności to złożone zagadnienie, dlatego w niniejszym opracowaniu tytułem przykładu zostanie zasygnalizowanych tylko kilka kwestii.

Na szczycie listy powszechnych błędów sytuuje się utożsamianie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej zawodowej (Professional Liability) z OC z tytułu prowadzenia działalności i posiadania mienia (General Liability). Demarkacja zakresów obu umów stanowi obszerne i złożone zagadnienie, o którym można przeczytać więcej w artykule ubezpieczenia OC firmy. Na potrzeby niniejszego opracowania warto zaznaczyć, że generalnie OC z tytułu wykonywania zawodu obejmuje szkody wynikające z uchybień w zakresie know how ubezpieczanego, a polisa OC działalności pozostałe (np. zalanie lokalu przez wody wydostające z lokalu ubezpieczonego prawnika) Zasadniczo każdy podmiot potrzebuje tej ostatniej, a tylko niektóre organizacje powinny dodatkowo zabezpieczyć się polisą OC zawodową. Co więcej, w branży usługowej ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej zawodowej stanowi podstawowy instrument absorbcji ryzyka OC.

Należy też mieć świadomość, pokrycie ubezpieczeń Professional Liability bywa znacznie węższe od zakresu czynności wykonywanych przez przedstawiciela danego zawodu. Wbrew pozorom sam fakt wykonywania danej aktywności przez firmę konsultingową, radcę prawnego, biuro rachunkowe nie przesądza objęcia dobrostanem ochrony ubezpieczeniowej OC firmy konsultingowej, OC radcy prawnego, OC biura rachunkowego. Zdarza się, że poza granicami ochrony pozostaje większość sfer działalności. Ustawodawca wprowadza obowiązek ubezpieczenia OC z tytułu wykonywania określonego zawodu tylko fragmentarycznie i tylko w odniesieniu do niektórych profesji. Przykładowo, wystarczy rzut oka na art.4 ustęp 3, 76a, 76h ustawy o rachunkowości, by zorientować się, że polisa funkcjonująca w obrocie jako obowiązkowe OC księgowego (obligatoryjne ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej biura rachunkowego) dotyczy wyłączenie następstw uchybień przy:

  • prowadzeniu ksiąg rachunkowych,
  • okresowym ustalaniu lub sprawdzaniu drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów;
  • wycenie aktywów i pasywów oraz ustalaniu wyniku finansowego;
  • sporządzaniu sprawozdań finansowych;
  • gromadzeniu i przechowywaniu dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą o rachunkowości.

W tym katalogu nie mieści się : sporządzenie wniosków o dotacje, wydatkowanie i rozliczenie pomocy publicznej. Nie można wprawdzie zupełnie wykluczyć, że błąd przy czynności chronionej skutkować będzie odpowiedzialnością odszkodowawczą biura rachunkowego związaną z pomocą publiczną. Np. błędne dane z ksiąg rachunkowych zostaną powielone we wniosku o grant rozwojowy. Jednakże takie sytuacje należą do rzadkości.

Oczywiście z prawnego punktu widzenia, nie ma przeszkód by obok ubezpieczenia obowiązkowego lub razem z nim zaaranżować dobrowolne ubezpieczenie. Z tym, że ofert ubezpieczenia OC dla podmiotów pozyskujących i rozliczających pomoc publiczną na polskim rynku jest jak na lekarstwo. Laikowi może nie łatwo to wychwycić, gdyż cześć wzorców umownych występujących w obrocie pod nazwą OC firmy konsultingowej, ubezpieczenie doradcy strategicznego nie znajduje zastosowania do roszczeń związanych z dotacjami, grantami, dofinansowaniami, tarczami antykryzysowymi a przynajmniej nie wszystkich. Na przykład jeden z wiodących ubezpieczycieli w ramach klauzuli OC Przedsiębiorcy Prowadzącego Działalność Konsultingową (Świadczenie Usług Doradczych) oferuje pokrycie związane z pomocą publiczną tylko odnośnie pozyskiwania pomocy finansowej z Unii Europejskiej.

Jak sama nazwa wskazuje ubezpieczenie z OC dotyczy odpowiedzialności cywilnej, precyzyjniej rzecz ujmując kwotę odszkodowania cywilnego i koszty obrony przed jego zasądzeniem. Sporadycznie można spotykać się z rozszerzaniem takich polis o finansowanie wydatków na obronę w postępowaniach karnych, administracyjnych, dyscyplinarnych oraz refundację określonych kar administracyjnych pieniężnych (np. zwłaszcza RODO). Przy czym warto zwrócić uwagę czy koszty obrony w sprawach innych niż cywilne ograniczane są do przypadków, gdy wynik postępowania karnego, administracyjnego może mieć wpływ na ustalenie odpowiedzialności z zakresu OC. W uproszczeniu chodzi o przeciwdziałanie wydaniu prawomocnego wyroku skazującego, którego ustalenia wiążą sąd w sprawie cywilnej na podstawie art. 11 KPC.

Gwarancja zwrotu dotacji, dofinansowania, pomocy publicznej

Na ogół wsparcie udzielane jest z zastrzeżeniem spełnienia przez beneficjent szeregu warunków. Znaczenie ma zwłaszcza zrealizowanie projektu. Jedną z konsekwencji uchybień w tym obszarze może być obowiązek zwrotu dofinansowania wraz z odsetkami. W celu uniknięcia trudności z wyegzekwowaniem środków od beneficjenta organ przyznających pomoc publiczną już na etapie rozpatrywania wniosku o dofinasowanie, grant, dotację itp. wymaga by ubezpieczyciel zobowiązał bezwarunkowo się, że ureguluje należność za beneficjenta. Takie zabezpieczenie to gwarancja ubezpieczeniowa zwrotu dofinansowania. Nagminny błąd stanowi nazywanie gwarancji zwrotu pomocy publicznej ubezpieczeniem dotacji, albowiem (wszelkie) gwarancje ubezpieczeniowe od ubezpieczeń dzieli sporo różnic. W szczególności warto wiedzieć, że przy gwarancji zakład ubezpieczeń ma prawo wystąpić do pierwotnego dłużnika o zwrotu uiszczonej za niego kwoty, natomiast w umowie ubezpieczenia stosowanie regresu do ubezpieczonego wchodzi w grę tylko na zasadzie wyjątku. Mimo, że gwarancja ubezpieczeniowa chroni interes organu przyznającego pomoc publiczną to niemal zawsze jest udzielna na zlecenie i koszt beneficjenta pomocy publicznej. Wiarygodność finansowa podmiotu mającego otrzymać dotację, grant, dofinasowanie i proponowane zabezpieczenie roszczeń regresowych determinują możliwość uzyskania gwarancji i jej cenę.

Uzyskaj oferty gwarancji ubezpieczeniowej od wszystkich z pomocą doświadczonego brokera-prawnika 

Czy zarząd spółki może się ubezpieczyć od straty dofinansowania z unii europejskiejOferta gwarancji ubezpieczeniowych i ubezpieczeń

broker@andiw.pl
tel. 696 48 76 75

Oczywiście realizacja projektu z funduszy europejskich czy przy wykorzystanie innych form pomocy publicznej może wymagać uzyskania także innego rodzaju gwarancji ubezpieczeniowej np. gwarancji należnego wykonania czy gwarancji usunięcia wad i usterek. Poszczególnych rodzaje gwarancji opisane są w artykule gwarancje ubezpieczeniowe

Jak nawiązać współpracę z brokerem w zakresie ubezpieczenia odpowiedzialności managerów ?

Pierwszy akt stanowi udzielenie brokerowi pełnomocnictwa (tzw. list brokerski) i podpisanie umowy brokerskiej. Formularze dotyczą ubezpieczenia D&O i skarbowego znajdują się tutaj. Oba dokumenty należy podpisać w imieniu spółki z zachowaniem zasad reprezentacji uwidocznionych w KRS oraz przesłać na adres broker@andiw.pl

W odpowiedzi przekażemy formularz badania potrzeb i wykaz danych niezbędnych do przedstawienia oferty tzw. ubezpieczenia zarządu czy ubezpieczenia ryzyk karnoskarbowych. Ocena ryzyka opiera się na informacjach dotyczących :

  • oczekiwanego zakresu ochrony
  • sytuacji finansowej
  • przedmiotu działalności
  • zgłoszonych roszczeń.

Kolejnym etapem jest rozsyłanie zapytań ofertowych do ubezpieczycieli, które są analizowane i negocjowane. Następnie sporządzamy raport z rekomendacją najlepszej oferty. Gdy klient podejmie decyzję wybrane TU dokument gwarancji. Składka opłacana jest przelewem na numer rachunku bankowego wskazany w umowie.

  1. tak odnośnie środków unijnych G.Łabuda (w:) P.Kardas, G. Łabuda, T.Razowski Kodeks karny skarbowy art. 82 Nb.5 ↩︎